SAHABAT

Assalamualaikum dan selamat petang semua J


Minggu bersama dengan sahabat karib Mr.A right? Luangkan masa bersama kami sebentar yea. Okay ! as student la kan, kita mesti jumpa dengan pelbagai ragam orang disekeliling kita iaitu ‘KAWAN’ juga dikenali sebagai ‘SAHABAT’.

Pada anda? Apa itu sahabat ? mungkin kita sering ungkap tanpa mengetahui apa maknanya kan? Dalam kehidupan kita, title ‘KAWAN’ itu mudah dijumpai tapiii?? Title yang sangat berharga adalah ‘SAHABAT’.


Apa beza ‘KAWAN’ dan ‘SAHABAT’?


‘KAWAN’ itu sentiasa ada bilamana saat waktu kita hanya senang. Dia juga hanya ada bilamana dia akan cari kamu saat kamu senang sahaja. Berbeza dengan ‘SAHABAT’. ‘SAHABAT’ ialah seseorang yang mampu susah dan senang bersama kita. Dia juga sanggup bekorban apa sahaja demi kita.  Mampu ada dengan kita dalam pelbagai keadaan.
Jadi kalian semua,dalam menjaga sesuatu perhubungan, kita perlu terapkan nilai-nilai murni ;)

·         Bertolah ansur
·         Menghormati
·         Jangan lukai/guris hati sahabat
·         Tegur bilamana salah dalam melakukan sesuatu
·         Makan bersama


Kita lihat, kata Imam Ghazali :

‘’ Manisnya sesebuah PERSAHABATAN buka terletak pada pertemuan, ia terletak pada INGATAN kepada sahabat dalam DOANYA ‘’

Molek kiranya kita perbaiki kelemahan diri kita, barulah kita dapat menjaga hubungan kta dengan SAHABAT. Allah akan pelihara hubungan itu until JANNAH.
Bilamana kita BERJAUHAN dengan family, SAHABAT merupakan orang yang menjadi supporter untuk kita meneruskan hidup kita di sini. Justeru,pelbagai caraboleh kita lakukan untuk mengeratkah UKHWAH antara kita.

Antaranya :

Bermusyawarah bersama J



Makan bersama berpisah tiada J




Seusai berjaulah bersama J



Musafir bersama dalam mengenali sahabat J



Menjadi tulang belakang kepada sahabat J


Jadi sahabat, kita janganlah kita menyakiti sahabat kita. Elok kiranya kita mendoakan mereka. Untuk menjadi diri kita seorang yang baik, moleknya mencari SAHABAT yang ssentiasa mengingatkan kita tentang Allah. Itulah semanis-manis SAHABAT


Wallahu’alam.



No comments:

Post a Comment