PROGRAM KETAHANAN DIRI DI MRSM KUALA KUBU BARU

     Kelab Fasilitator Bitara UPSI telah mendapat tawaran daripada pihak Maktab Rendah Sains Mara Kuala Kubu Baru untuk menjalankan satu program yang bertemakan ketahanan diri dan motivasi. Hal ini merupakan permulaan yang baik bagi kelab ini kerana diberi kepercayaan untuk mengadakan program di MRSM. Pihak sekolah memaklumkan bahawa kami diminta untuk memberi suntikan motivasi kepada pelajar Tingkatan Tiga yang bakal menduduki Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) pada tahun ini.

   Seramai 10 orang fasilitator telah terlibat sepanjang program motivasi ketahanan diri ini. Program ini berjalan selama 2 hari 1 malam, iaitu pada 22 Jun-23 Jun 2012. Pelbagai aktiviti dan modul telah dirangka agar bersesuaian dengan kehendak pihak sekolah. Kerjasama antara kami dan pihak sekolah amat memuaskan dan kata sepakat telah dibuat untuk memilih aktiviti yang akan dijalankan.

     Antara aktiviti sepanjang program dijalankan adalah seperti ice-breaking,amazing race,buta pedoman,slot motivasi,mengayam mimpi dan cikguku sayang. Sepanjang program dijalankan, para pelajar memberikan respon dan komitmen yang amat memberangsangkan kepada kami. Hal ini memudahkan kami untuk mendekati para pelajar.

     Penasihat kelab, Cik Najidah turut terlibat dalam program ini. Beliau telah memberi serba sedikit motivasi kepada para pelajar pada hari kedua program. Selain itu, terdapat ahli kelab ini sendiri berpeluang menjadi motivator kepada para pelajar dalam slot muhasabah diri, iaitu saudara Mohd Raziman Abd Rahman. Hal ini merupakan platform kepada ahli kelab untuk mencuba menceburkan diri ke bidang motivator.

   Akhir kata, kami mempelajari ilmu baru sepanjang mengendalikan program ini. Kami berharap agar, ada pihak yang sudi untuk menjemput kami mengadakan program-program seperti ini lagi.


No comments:

Post a Comment