Sukarelawan dan Fasilitator

Semangat Sukarelawan
Assalamualaikum dan Salam Bitara !
Bagaimana permulaan semester kita pada minggu ini? Sedar tak sedar sudah dua minggu semester baru berlalu. Pasti semua sudah serabut dengan bebanan tugasan assignment yang pensyarah sudah tetapkan bukan? Hahaha.. tidak mengapa kawan-kawan. Kita ambil semua perkara tersebut sebagai satu perkara yang positif. Jangan menganggap semua perkara tersebut adalah satu bebanan dalam diri kita. Buat sesuatu perkara itu dengan ikhlas. Barulah semua perkara tersebut dalam dilaksanakan dengan baik dan sempurna. Betul tak? Hehe..
Tak apalah, bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Insyaallah, segala kesusahan yang kita alami sekarang pada zaman belajar Allah akan balas dengan kejayaan =)


Baiklah. Admin nak kongsi sedikit dengan pembaca setia blog KeFB tentang semangat kesukarelawan. Sambil-sambil buat assignment tu, apa kata luangkan sedikit masa anda untuk membaca coretan ringkas kami.
Sukarelawan sangat sinonim dengan tugasan seorang fasilitator iaitu sebagai pemudah cara bagi sesuatu perkara.  Di Malaysia, terdapat pelbagai pertubuhan sukarelawan yang diasaskan seperti MERCY, KDN, RELA dan sebagainya. Sukarelawan adalah penting untuk membantu orang yang berada di dalam kesusahan tidak kiralah menbantu mangsa banjir, membantu orang kurang upaya dan orang miskin sekalipun, ia tetap dikira sebagai seorang sukarelawan. Menolong seseorang dengan ikhlas tanpa mengharapkan balasan mungkin bagi seseorang itu tidak berbaloi, namun ganjarannya akan Allah balas di sana kelak.

“ Dan tidaklah kami mengutuskan kamu, melainkan untuk menjadi rahmat bagi semesta alam” (al-anbiya 21:107)

Sebenarnya, banyak faedah yang kita akan peroleh jika kita menyertai kegiatan sukarelawan. Antaranya ialah seseorang itu akan dapat memperoleh banyak ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan yang dimaksudkan ini tidak akan kita peroleh di dalam bilik darjah. Ilmu pengetahuan yang dimaksudkan adalah kemahiran insaniah iaitu lebih dikenali sebagai “softskills” yang hanya akan diperoleh melalui pengalaman dan penglibatan dalam aktiviti kemanusiaan. Antara contoh kemahiran insaniah yang kita akan peroleh adalah kemahiran berkomunikasi, pemikiran kritis dan cara untuk menyelesaikan sesuatu masalah, kemahiran kerja berpasukan, pengurusan maklumat, kemahiran keusahawanan, moral dan etika professional dan semangat kepimpinan.
Selain itu, sesorang yang menyertai aktiviti sukarelawan akan dapat mengasah bakat dan kepimpinan dalam dirinya. Kita tidak boleh hanya menjadi “FOLLOWER” kepada “LEADER” sahaja. Malah kita perlu jadi kedua-duanya. Semangat jati diri perlu ada dalam diri kita lebih-lebih lagi bagi seseorang penuntut di universiti.
Ilmu itu seluas lautan yang kita perlu terokai sendiri dan bukan hanya menadah tangan sahaja. Jadi, kita sendiri perlulah berusaha untuk melengkapkan diri kita dengan perkara yang mendatangkan manfaat kepada diri kita dan seterusnya kepada orang lain.Terapkan dalam diri kita, buat sesuatu perkara perlulah berterusan. Genggam bara api biar sampai jadi arang. Jangan hanya melepaskan batuk di tangga sahaja dan bersikap hangat-hangat tahi ayam. Bersama-samalah kita memperbaiki diri kita kea rah yang lebih baik yang mampu memberikan kesejahteraan kepada orang lain.
“Bergerak Seiring Menyahut Cabaran”

No comments:

Post a Comment