Marhaban Ya Ramadhan


Marhaban Ya Ramadhan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Alhamdulillah dan bersyukur kita kepada Allah s.w.t kerana dengan izin-Nya kita telah diberikan peluang dan kesempatan untuk terus bernafas di bumi hijau Tuhan ini. Diam tak diam Ramadhan hampir tiba, tak terasa waktu berlalu ibarat air sungai yang mengalir laju. Seperti yang kita sedia tahu, bulan ini adalah bulan pengampunan dan rahmat serta dipermudahkan bagi sesiapa yang beramal padanya.

Sabda Rasulullah S.A.W


إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ – وَفِيْ رِوَايَةٍ : أَبْوَابُ الْجَنَّةِ-وَفِيْ رِوَايَةٍ: أَبْوَابُ الرَّحْمَةِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَسُلْسِلَتْ الشَّيَاطِينُ

Apabila masuk bulan Ramadhan maka dibukakan pintu langit (dalam satu riwayat dikatakan: pintu syurga dan dalam riwayat lainnya: pintu-pintu rahmat). Ditutup pintu-pintu Jahanam dan para syaitan dibelenggu. (HR al-Bukhari dan Muslim).

Selain itu, dijelaskan juga dalam hadis riwayat Ibnu Majah yang berbunyi:

إِذَا كَانَتْ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ صُفِّدَتْ الشَّيَاطِينُ وَمَرَدَةُ الْجِنِّ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ


Apabila masuk awal malam dari bulan Ramadhan maka para syaitan dan jin jahat dibelenggu serta ditutup pintu neraka Jahanam.


Demikian juga sabda beliau:


مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ


Siapa yang menghidupkan malam qadar dalam keadaan iman dan mencari pahala maka Allah akan mengampuni dosanya yang telah lalu dan siapa yang berpuasa dalam keadaan iman dan mencari pahala maka Allah akan mengampuni dosanya yang telah lalu. (HR al-Bukhari).


Oleh yang demikian, kita jadikan bulan Ramadhan ini sebagai salah satu peluang untuk melihat keadaan diri kita, agar kita dapat memperbaiki yang telah rosak dan mengubati yang sakit.


Jadikan bulan ini sebagai awal menuju kebaikan untuk masa yang mendatang dan sebagai titik tolak perubahan menuju ke arah keadaan yang lebih baik dan sempurna. Seandainya setiap orang merenungi dirinya dan mengamati kehidupannya, tentulah dia akan dapat mewujudkan muhasabah melalui perilaku dalam dirinya.

Pertanyaan yang wajib disampaikan kepada diri kita adalah:

“Apakah kita reda dengan keadaan kita sekarang?”
“Adakah kita sudah berada dalam kesempurnaan?”
“Adakah kita sudah sedaya upaya dan berusaha untuk menjadi yang lebih baik dan terbaik di sisi Tuhan yang Maha Esa?”

Semua ini memerlukan muhasabah dalam diri. Inilah yang digalakkan dalam syariat islam seperti diungkapkan khalifah Umar bin al-Khattab dalam pernyataan beliau:

Muhasabahlah terhadap dirimu sebelum kamu dihisab dan timbang-timbanglah sebelum kamu ditimbang.”

Demikian juga ungkapan khalifah Ali bin Abi Talib:

Seseorang itu mestilah memiliki masa yang tidak disibukkan dengan kesibukan untuk muhasabah diri untuk melihat apa yang dilakukannya sama ada mendatangkan kebaikan dan keburukan.”

Sebenarnya muhasabah diri ini dapat membantu kita untuk mengetahui kesalahan dan titik kelemahan kita dan seterusnya dapat mendorong kita menjadi umat manusia yang lebih baik.

Sesungguhnya, tidak ada satu bulan yang dapat menandingi bulan Ramadhan. Ramadhan adalah bulan terbaik untuk melakukan muhasabah. Bayangkan dalam bulan yang mulia ini kita dilarang untuk makan dan minum serta syahwat lainnya yang biasa kita lakukan. Hal-hal ini tentunya dapat menumbuhkan kesedaran dan mendorong untuk sentiasa memperbaiki diri.

Demikian juga ibadah-ibadah yang ada pada bulan ini, seperti solat malam adalah kesempatan untuk mendekatkan diri kepada Allah, membaca al-Qur`an yang digalakkan dalam bulan ini juga akan membantu mewujudkan suasana kondusif untuk muhasabah diri. Perbanyakan berdoa dan ibadah pada bulan ini kerana kita belum pasti sama ada kita sempat bertemu dengannya kembali atau tidak. Mungkin saja kita tidak sempat untuk menghabiskannya.


Marilah kita gunakan peluang keemasan ini untuk mencapai kejayaan dunia dan akhirat. Semoga Ramadhan pada tahun ini lebih banyak amalan kita lakukan berbanding tahun sebelumnya. InshaAllah.


Jom kita hayati Harapan Ramadhan oleh Man Bai. Lagu favourite admin bila tiba Ramadhan. 
video




No comments:

Post a Comment